SCIENCE AND

TECHNOLOGY

Nyheder

16.10.2017 |

Dansk luft er blevet renere de sidste 30 år

De negative effekter på menneskers helbred som følge af luftforurening er faldet med over en trediedel de sidst knap 30 år i Danmark. Alligevel er luftforurening skyld i cirka 3.600 for tidlige dødsfald hvert år og milliarder af kroner i såkaldte eksterne omkostninger. Det viser en ny rapport fra DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi.

16.10.2017 |

Hvorfor slører fysikere deres billeder, før de viser dem til biologer?

Hvordan kan akvarelmaleri bidrage til forståelsen af biologiske bakterieprocesser? Hvordan har Hollywood bidraget til kvantefysikken? Hvordan påvirker æstetik, kunst og design videnskabelig visualisering – og omvendt? Det er blot nogle af de spørgsmål, en ny bog stiller. Bjørn Panyella Pedersen, Ebbe Sloth Andersen og Ditte Høyer Engholm fra MBG…

Grønlands indlandsis smelter og sender store mængder ferskt vand ud i kystvandene, hvor det har stor betydning for den lokaler produktion men potentielt også for de globale havstrømme. Foto fra Young Sund, Nordøstgrønland. (Foto: Mikael Sejr).
1A. Ændringer I vandets indhold af salt fra 2003 til 2015 in Young Sound, Mordøstgrønland. Kurverne viser, hvordan det salte, tunge og næringsrige oceanvand bliver presset mod bunden af Ypung Sund fordi ferskt smeltevand fra den Grønlandske indlandsis løber ind i overfladen af fjorden. 1B. år til år variationer i den integrerede, samlede mængde ferskvand i vandsøjlen af Young Sound. I 2003 var der ca en meter ferskvand mens der I 2015 var næsten fire meter.

13.10.2017 |

Den smeltende indlandsis gør havet omkring Grønland ferskere

Data fra Nordøstgrønland viser nu for første gang tydelige spor af den megen ferskvand, der kommer fra land. Fænomenet kommer til at påvirke forholdene i alle Grønlandske fjorde og kan i sidste ende påvirke de globale havstrømme, der holder Europa varm.

13.10.2017 |

Molekylært velcro hjælper med opbygningen af funktionelle kerneporekomplekser

Et internationalt hold forskere viser nu, hvordan en af de største molekylære maskiner - kerneporekomplekset - samles ved hjælp af såkaldte FG-polypeptider, der virker som molekylært velcro.

Foto: Poul Ib Henriksen, AU

09.10.2017 |

AU indfører adgangskvotient på alle naturvidenskabelige og ingeniøruddannelser

Fremover skal kommende studerende have et snit på mindst 7,0 for at blive optaget direkte gennem kvote 1 på en uddannelse på Science and Technology. Ændringen sker for at styrke kvaliteten i uddannelserne, mindske frafaldet og skabe bedre dimittender.

Arrangementer

tir 24 okt
13:00-16:00 | Auditoriet på AU Foulum, Blichers Allé 20 , 8830 Tjele
Tiltrædelsesforelæsning: Adjungeret professor Ole Green - Foulum
Direktør Ole Green fra virksomheden Agrointelli er udnævnt som adjungeret professor ved Institut for Agroøkologi. I den forbindelse holder han tiltrædelsesforelæsning med titlen ”Bæredygtighed, teknologi og intelligente løsninger går hånd i hånd i fremtidens jordbrug”.
tir 31 okt
13:00-16:00 | Auditoriet på AU Flakkebjerg, Forsøgsvej 1, 4200 Slagelse
Tiltrædelsesforelæsning: Adjungeret professor Ole Green - Flakkebjerg
ons 01 nov
13:00-15:30 | AU Flakkebjerg
Tiltrædelsesforelæsninger for professor Henrik Brinch-Pedersen og professor Torben Asp
Den 1. maj 2017 blev Henrik Brinch-Pedersen og Torben Asp udnævnt til professorer MSO ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik. I den anledning inviteres der til tiltrædelsesforelæsninger den 1. november 2017 kl. 13 i auditoriet på AU Flakkebjerg.