Du er her: AU » Om AU » Science and Technology » Aktuelt » Nyheder » Vis

Stjerne-forskning afslører ny planet på størrelse med Jorden

Aarhus-astronomerne er eksperter i at studere stjerner. Og i jagten på exo-planeter – planeter der kredser om andre stjerner – er studiet af stjernerne afgørende for den viden, astronomerne kan få om fjerne planeter hundreder af lysår borte. Dermed har de århusianske stjerneforskere en vigtig andel i, at NASA i dag kan offentliggøre opdagelsen af en fast planet, som er cirka 1½ gang Jordens størrelse. Det er den mindste planet, der hidtil er blevet fundet i jagten på planeter i vores galakse, Mælkevejen. Forskere fra Niels Bohr Instituttet ved Københavns Universitet har også deltaget i forskningen, der endnu engang beviser at danske astronomer er med helt fremme blandt verdens førende.

10.01.2011 | Christina Troelsen

Kunstnerisk gengivelse af hvordan man forestiller sig den nyopdagede planet Kepler-10b ser ud. (Credit: NASA)

Figuren viser en formørkelse af stjernens lys forårsaget af exoplaneten Kepler-10b som har en størrelse på 1.4 gang Jordens radius og en masse på 4.6 gange Jordens. På grund af planetens meget lille størrelse er der tale om et meget lille dyk i lysstyrken af stjernen (152 milliontedele eller part per million - PPM). Formørkelsen varer lidt under to timer. Data er fra NASAs Kepler satellit.

Lektor Hans Kjeldsen, Institut for Fysik og Astronomi

Professor Jørgen Christensen-Dalsgaard, Institut for Fysik og Astronomi

Den nyopdagede planet, som har fået navnet Kepler-10b, er observeret med NASAs Kepler-satellit, der siden opsendelsen i marts 2009 har observeret 170.000 stjerner i vores egen galakse, Mælkevejen, og konstant sender en strøm af data ned til Jorden.

Måler stjerneskælv

De århusianske astronomer måler stjernernes vibrationer, de såkaldte stjerneskælv, for derved at få vigtige oplysninger om stjernen – præcis på samme måde som jordskælv fortæller om Jordens indre. De direkte målinger fra Kepler kan kun afsløre forholdet mellem størrelsen af de fundne planeter og størrelsen af de stjerner, de kredser om. Dermed kan planeternes faktiske størrelse kun bestemmes, hvis stjernernes størrelse kendes præcist.  Her spiller målingerne af stjerneskælvene en afgørende rolle, idet disse analyser netop giver et præcist mål for stjernernes størrelse. Århus-astronomerne har derfor af NASA fået ansvaret for at analysere de stjerner, som svinger på samme måde som Solen og som har planeter kredsende omkring sig.

- Vi får tydelige data ud fra de bølger, som går gennem stjernens indre. Dataene kan vi analysere nøjagtigt, og derfor er stjernen Kepler-10 en af de bedst karakteriserede værts-stjerner for planeter i universet, udover vores egen sol, siger Hans Kjeldsen, lektor i Astronomi ved Aarhus Universitet og Project Scientist i Kepler Asteroseismic Science Consortium (KASC).

Planet af klipper eller måske jern

Planeten Kepler-10b kredser om en stjerne, der er cirka 564 lysår væk, så den befinder sig i vores galaktiske nabolag. Den er 1,4 gange Jordens størrelse, og den er 4,6 gange tungere end Jorden, så konklusionen er, at dens gennemsnitlige massefylde er den samme som jern. Dens omløbstid er 0,84 dage, dvs dens år er mindre end én dag. Den kan godt have en klippeoverflade som Jorden, men den ligger meget tæt på stjernen, så der er ekstremt varmt - omkring 1560 grader Celsius på overfladen, derfor  er der ikke mulighed for liv, som vi kender det på Jorden.

- Analysen at stoffet i planeten viser, at den i gennemsnit vejer mere end  jern; det giver interessante problemer for forståelsen af hvordan planeten er dannet. Desuden har vi fundet at stjernen er gammel, måske mere end dobbelt så gammel som Solen, fortæller professor Jørgen Christensen-Dalsgaard fra Institut fra Fysik og Astronomi.

- Disse resultater viser hvor vigtigt det er at kombinere studier af fjerne planetsystemer med asteroseismologi. Det er et hovedmål for ESAs PLATO-mission med planlagt opsendelse i 2018, hvis missionen slipper igennem nåleøjet ved den endelige udvælgelse senere i år. I så fald vi i Aarhus-gruppen være blandt de forskere der vil udnytte resultaterne fra missionen til at få en endnu bedre forståelse af fjerne planeter og de stjerner de kredser om, siger Jørgen Christensen-Dalsgaard.

Yderligere oplysninger:

Om exo-planeten:
Lars Buchhave, astrofysiker, ph.d. Dark Cosmology Centre, Niels Bohr Institutet, Københavns Universitet. Tlf. 3532-0509, 2891-0585, buchhave@astro.ku.dk

Om stjernen: