Aarhus Universitets segl

Hold D: Byggeri/Mekanik, Fysik og Matematik

På hold D vil du i erhvervspraktikken kunne lære om:

Mandag: Byggeri og Mekanik

Hvad enten der skal anlægges en metrolinje, bygges et højhus eller skabes en ny bydel, kan du være sikker på, at bygningsingeniører spiller en vigtig rolle i processen. De laver f.eks. de beregninger, der skal til for at virkeliggøre projektet, træffer beslutninger om materialer og fungerer som byggeledere ude på byggepladserne. På samme måde er der maskiningeniører involverede i design og konstruktion af en lang række uundværlige produkter - lige fra motorer og robotter til vindmøllevinger og medicinsk udstyr.

Praktikdagen vil byde på en introduktion til de tre diplomingeniøruddannelser: Bygning, Bygningsdesign og Maskinteknik. Du vil møde studerende fra uddannelserne og komme til at arbejde med praktiske øvelser, der knytter sig til studieretningerne.

Tirsdag: Fysik

På Institut for fysik og astronomi, vil I møde en forsker, der vil fortælle jer om, hvad han/hun forsker i. Forskningen på instituttet strække sig over mange forskellige emner lige fra afstandsbedømmelse i det enorme univers til beskrivelse af vekselvirkningen mellem lys og atomer.

Studerende ansat ved besøgsservice vil vise jer rundt i kælderen på instituttet, hvor det meste af forskningen sker. De vil desuden gennemføre en række fysikeksperimenter med jer, hvor I får lov til at arbejde med flyende kvælstof, som er næsten minus 200 grader Celcius koldt.

Det berømte, og måske også berygtede, Fysikshow Aarhus vil stå for det underholdende indslag. Fysikshow Aarhus består af passionerede fysikstuderende, hvis studiejob består i at tage ud til skoler og gymnasier med deres spektakulære eksperimenter.

Onsdag: Matematik

Matematikken er mere end regnestykker og trekanter. Som matematiker for en dag vil du få et indblik i en Matematikers arbejde med matematikken ved blandt andet at møde en forsker, selv at skulle arbejde med matematikken og ved at møde matematikstuderende, der brænder lige så meget for matematik, som du gør.

(Der tages forbehold for ændringer i fagenes indholdsbeskrivelse).