Skolelærerdag på Aarhus Universitet 2018

Ida og Marie laver skumpølseSkolelærerdag: Naturfagsdag for lærere i grundskolen
Dato: fredag den 9. november 2018, kl. 09:00-15:15
Emne: 'Begejstring og læring'
Sted: Institut for Kemi, Aarhus Universitet

Aarhus Universitet inviterer til Skolelærerdag – en faglig naturfagsdag for lærere i grundskolen – som i år afholdes på Institut for Kemi under temaet "Begejstring og læring". Der bliver fokus på kemiske eksperimenter og begejstring til at skabe undren og læring, især inden for kemi.

Dagen tager udgangspunkt i Peter Halds nye bog "169 kemiske eksperimenter" hvor almindelige kemikalier anvendes til at lave spændende forsøg med farver, røg og brag, som udgangspunkt for en dybere forståelse af kemiens verden. Inspirationsdagen vil bl.a. indeholde foredrag og demonstrationsforsøg v. Peter Hald om formiddagen. Om eftermiddagen er der workshops hvor man selv får mulighed for at lave eksperimenter og blive begejstret.

Skolelærerdagen er i år især relevant for undervisere i naturfag i overbygningen, men alle interesserede er velkomne, også lærerstuderende med naturfag som linjefag.

Universitetet er vært ved frokost, kaffe m.v. i løbet af dagen.

Det er gratis at deltage, men tilmelding er nødvendig – tilmeldingen foretages ved link nedenfor på denne side. Der er begrænset deltagerantal efter først-til-mølle.

• 09.00-09.30 Ankomst/registrering
  • 09.30-09.45 Velkomst
  • 09.45-10.45 Foredrag: '169 kemiske eksperimenter', v. Peter Hald, Institut for Kemi
  • 10.45-11.00 Pause/registrering til workshops
  • 11.00-11.30 Foredrag: 'Avancerede materialer kendt i dagligdagen - fra solceller til magneter', ved adjunkt Nina Lock, iNANO
  • 11.30-12:00 Foredrag: 'Dig og dit spejlbillede'. Når du ser dig selv i spejlet - så er dit spejlbillede forskelligt fra dig selv. Men gælder det også molekyler? , ved professor Karl Anker Jørgensen, Institut for Kemi
  • 12.00–12.45 Frokost
  • 12.45-13.45 Workshops runde 1
  • 13.45-14.00 Pause + skift mellem workshops
  • 14.00-15.00 Workshops runde 2
  • 15.00-15.15 Afslutning

Du kan vælge mellem forskellige workshops:

Workshop A: Seriøs sørøverleg - byg en butankanon!Billede af butankanon

”Volta-kanonen” blev opfundet af Alessandro Volta i 1777 og har været fast inventar i undervisningen lige siden. Den virker ved at antænde en blanding af luft og brandbar gas med en gnist. De kanoner vi bygger vil kunne skyde en skumtennisbold på tværs af gymnastiksalen. Den kan også lades med elektrolysegas, og give et solidt brag til at starte din skoles motionsløb eller vække selv den sløveste elev.

(v.  Peter Hald )

Workshop B: Kemishow

Ved at blande maizena og silikonefugemasse får man en ”silikonemodellervoks” der hærder på en times tid. Grundmassen kan farves med blæk til sprittuscher. Oogoo kan bruges til at lave hoppebolde, gummi-tentakler, fødder til apparater og en masse andre ting. Normalt hærder siliconefugemasse meget langsomt, fordi det skal reagere med fugt som langsomt diffunderer ind i fugen. Fordi der er fugt i majsstivelsen får det silikonen til at hærde meget hurtigere.
Polycaprolacton er en bionedbrydelig plast med smeltepunkt på 60° C. Ved at varme den i vand bliver den så blød, at den kan formes med fingrene. Når den er kølet ned igen, er den lige så hård og stærk som nylon. Man kan lynhurtigt lave plastdimser og små figurer.

(v. Kemishow)

Fascinerende gift
Gift er et evolutionært hit - til forsvar såvel som til at skaffe føde.
Gift er i bund og grund kemi og handler om dosering. I store mængder er selv vand giftigt.
På workshoppen kigger vi på gift (især i dyreverden) og hører fantastiske historier – fx om bombarderbillen, stikkende hunbier og hvordan lemurer holder sig fri for utøj.
Ud over giftig snak om kemi på individplan kigger vi på gifts nyttevirkning og brugen i sygdomsbehandling og på, hvordan skadelige stoffer utilsigtet spredes til omgivelserne.
Det hele krydres naturligvis med levende dyr og forsøgseksempler.

Værter: Museumsinspektør Lars Brøndum og skoletjenesteansvarlig Pernille Mølgaard Andersen

Tilmelding

Der er lukket for tilmelding: tak for den store opbakning - der er 100 lærere tilmeldte.
(Der er begrænset deltagerantal efter først-til-mølle)

Materiale fra dagen

Materiale fra dagen, præsentationer, posters m.m., vil løbende blive lagt på en lukket hjemmeside som af ophavsretslige grunde er beskyttet med adgangskode som sendes til deltagerne efter Skolelærerdagen.
NB: Materialet må kun bruges til undervisning i dine egne klasser og må altså ikke offentliggøres eller distribueres videre.

Linket går til en webformularNYHEDSBREV:
Tilmeld dig vores nyhedsbrev