Hilsener til planeterne som kredser omkring stjernen HR 8832

Du får mulighed for at få sendt din personlige hilsen ud i Verdensrummet til én af de nærmeste planeter, som ligger udenfor vores Solsystem:

Et radioteleskop på Sodankylä Geofysiske Observatorium i Finland indstilles til at pege mod og sende din besked til planeterne som kredser omkring stjernen HR 8832. Stjernen HR 8832 er en stjerne i stjernebilledet Cassiopeia som befinder sig i en afstand af 21,35 lysår fra os.
Afsendelsen er planlagt til at finde sted den 6., 7. eller 8. november. Nærmere detaljer følger.
Beskederne vil nå frem til planeterne ved HR 8832 i vinteren 2036 og og et evt. svar vil kunne nå frem til os fra og med sommeren 2058. Planetsystemet omkring HR 8832 har flere exoplaneter som potentielt kan være beboelige.

• Skriv din besked til til planeterne via kommentarfeltet på P1LiveX-websiden – og gør det senest søndag kl. 23:59. Så du kan allerede nu tænke over følgende: Hvis det var dig som modtog en besked fra en anden planet, hvad vil du gerne vide? Og hvordan vil du byde evt. rumgæster velkommen?
  • Alle beskeder til planeterne samles i én lang fil som indledes med en fælles besked. Den lyder:

Kære beboere på planeterne omkring stjernen HR 8832

Vi er glade for, at vores hilsen er blevet opfanget og afkodet af jer. Vi glæder os til at modtage svar fra jer.
    Vi sender vores hilsen fra en lille planet af sten og metaller.
    Vores planet kredser om en stjerne, som er meget almindelig, og som er halvvejs i sin udvikling.
    Vi bor på overfladen af planeten, hvor der er flydende vand. Liv på vores planet findes i millioner af variationer, men de forskellige former for liv er opbygget på samme måde.
    Alt liv er baseret på kulstof og vand.
    Alt, der lever, holder op med at leve, men der opstår hele tiden nyt liv og nye variationer af livet.
    Vi er 7.000.000.000 af vores slags liv lige nu.
    Vi er meget ens og meget forskellige.
    Vi lever i meget kort tid. I én levetid kan vi måske nå at sende en besked til jer, få svar, sende igen og få svar - det er så kort tid, vi lever.
    Vores stjerne og vores planet er til i meget lang tid, ligesom jeres stjerne og jeres planet.
    Vores slags liv har kun været på vores planet i kort tid, men andet liv har været her længe.
    I den korte tid vi har været her, har vi brugt rigtig meget fra vores planet.
    Meget få af os bruger meget mere fra vores planet end de fleste. Vi har brugt rigtig meget, rigtig hurtigt på grund af den måde nogen af os lever på. Derfor bliver vi nødt til at finde nye måder at leve på vores planet på, så den ikke tager for meget skade..
    Vi håber på, at I vil svare på vores hilsen, så vi kan nå at få at vide, at vi ikke er alene.
    Vi, som sender til jer, tror, at vi er den eneste slags liv af de mange millioner på vores planet, som kan sende hilsner ud i universet.
    Vores slags liv tænker meget over det, vi forstår ved liv, og hvordan liv er opstået i universet. Vi skaber begreber om det at leve, og vi har mange forskellige forståelser af det. Vi vil gerne vide mere om vores liv og jeres liv, og derfor sender vi denne hilsen. Vi vil gerne vide, hvem og hvordan I er.
    Vi, som skriver, bor i et lille område, hvor vi har meget bedre muligheder for at leve et godt liv, end mange andre af vores slags liv har.
    Vi kommunikerer på vores særlige måde i vores lille område med det, vi kalder et sprog. Der er mange andre sprog på vores planet.
    Vi sender hilsner til jer fra mange i vores område på vores planet.
    Vi sender ønsker og spørgsmål og tanker og meget andet.
    Hver af os er et individ, en helhed i sig selv. Vi har hver vores navn. Vi tænker hver vore tanker.
    Nogen af os vil ikke være på vores planet længe nok til at få svar fra jer, men send bare alligevel. Så håber vi, at der er nogen på vores planet, som kan modtage og forstå det til den tid.
    Fortæl os noget om jer.
    Vi vil gerne vide, om I kender til det, vi kalder glæde og til håb, og hvad der gør jer glade.
    Kender I til kærlighed. Kender I til krig. Kender I til medfølelse.
    Hvordan er jeres verden? Er den, som I ønsker, den skal være?

Efter denne indledning følger de (dine?) personlige hilsner dvs. alle de hilsner som bliver sendt ind på kommentarfeltet på P1LixeX-websiden. hvor du kan følge med og se dem alle.

Sendeplan og teknik

• Den fælles besked sendes fra Sodankylä Geophysical Observatory i retning mod stjernen HR 8832.
  • Beskeden sendes sendes flere gange for at modtagerne har en chance for at opsnappe det hele.
  • Beskeden sendes ved en frekvens omkring 10 GHz. 10 GHz er mikrobølger med en bølgelængde på 3 cm.
    Ved at benytte 10 GHz er vi sikre på at signalet når frem – det absorberes ikke af Jordens atmosfære eller elektroner i Verdensrummet mellem os og planeterne ved HR 8832.
  • Observatoriets teknikere arbejder de på tekniske løsninger – de forventer at kunne sende det i uge 44 eller 45. Følg med på denne webside. Her vil den endelige, samlede besked også bliver vist.
  • Det bliver hele din, og alle andres, besked som sendes. Det er altså ikke en konkurrence om at skrive det bedste – alle får deres besked med (vi forbeholder os dog ret til at frasortere useriøse beskeder)
  • Følg beskeden på SAC's webside.

Yderligere info

• Professor i astrofysik Hans Kjeldsen, Institut for Fysik og Astronomi, Aarhus Universitet