Aarhus Universitets segl

Ikke-offentlig webside til værter for livestreaming

Kære vært for livestreaming af Aarhus Universitets foredragsserie Offentlige foredrag i Naturvidenskab

På denne interne, ikke-offentlige* webside har vi samlet en del praktisk info til jer.

Læs dette før foredragsaftenen

Nedenfor finder du information om foredragsaftenens typiske forløb samt gode råd til at opnå et godt stream. Hvis du vil vide mere om det at være vært og hvilke rammer det kræver kan der læses mere om her. Det er også her du finder kontakt information og links til PR materiale.  

Senest 24 timer før foredraget som I skal livestreame, vil I få en e-mail med relevant info – bl.a. kodeord til log-in.
Inden foredragsaftenen: klik og læs rådene 'Gode råd til at opnå et godt stream'. Streamet, som I skal logge ind på, findes under ’På foredragsaftenen’ nedenfor.

Foredragsaftenens typiske forløb

Vi anbefaler, at I annoncerer, at der er mødetid kl. 18:45, hvor værten fx kan byde velkommen i plenum.

  • Når I begynder at gøre klar i lokalet kan I klikke på linket til Stream 1 (eller Stream 2) som henviser til en side med et fast billede (et still-billede, ikke video) hvor der er et felt til indtastning af password. Dette still-billede kan I fint vise for jeres deltagere indtil I hører fra os (via e-mail og sms) og kan logge ind og åbne for streamet.
  • For ikke at risikere at få tekniske problemer med jeres stream – fx problemer med lyden – anbefaler vi at I ikke logger ind før I får besked fra os (via e-mail og sms) om at vi har åbnet for streamet.
  • mellem kl. 18:25 og 18:45 (typisk), sender vi jer besked (via e-mail og sms) om at I nu kan logge ind og dermed åbne for streamet. Klik så på bjælken nedenfor.
    Hvis beskeden om at logge på, ved en fejl, ikke er nået frem til jer inden kl. 18:45, så log på og se om der er åbnet for streamet.
    Hvis I, mod forventning, ikke har stream igennem efter at I har modtaget besked om at I kan logge ind og hvis jeres internetforbindelse er OK (tjek den fx på dr.dk), så sms gerne til værterne i Aarhus: 9352 1746.
  • indtil ca. kl. 18:45 sender vi billeder og lyd fra auditoriet, i form af musik og "forfilm" med diverse info om foredragene, tilbud fra universitetet, eksempler på aktuel forskning mv. som jeres deltagere forhåbentligt kan have glæde af.
  • fra ca. kl. 18:45 til 18:55: optakt hvor vi, bl.a. med en film med et dynamisk landkort, byder velkommen til alle jer som er med på livestream.
    Mørklæg vinduerne så I kan styre lysstyrken. Dæmp lyset i lokalet så billedet på skærmen fremstår bedst muligt, men gør det ikke mørkere end at jeres deltagere kan se hinanden så stemningen bliver ”fælles og intim”.
  • ca. kl. 18:55 præsenterer vi aftenens program og introducerer derefter foredragsholderen.
  • derefter 40-45 minutter foredrag.
  • derefter pause i 20 minutter.
  • derefter 30-45 minutter foredrag.
  • derefter 10-15 minutter til spørgsmål fra jeres deltagere (jeres deltagere kan under foredraget stille/sende spørgsmål til forelæseren via sms eller Twitter. Husk at bede dem skrive navn og hvor de skriver fra - altså navn på jeres lokation). Vi oplæser så mange spørgsmål som tiden tillader.
  • kl. 21:00: fra scenen i Aarhus siger vi ”Tak for i aften...” og håber at også jeres deltagere vil klappe ad hinanden og forelæseren.

Gode råd til at opnå et godt stream

Gode råd til stream

  • Tilslut jeres computer til internettet med et kabel. Benyt IKKE wi-fi eller andre trådløse adgange til internet.
  • Vi anbefaler en internetforbindelse med mindst 50 Mbit downloadhastighed. Hvis internetforbindelsen er stabil, kan en lavere hastighed dog også være god nok.
  • Genstart jeres computer før streamingen og sørg for at den ikke er belastet af unødvendige programmer/processer som kører.
  • Vi anbefaler at I benytter browseren Google Chrome.
  • Benyt en så kraftig computer som muligt. Sørg for at den er opdateret via Windows Update, og at I bruger den nyeste version af browseren Google Chrome.
  • Log ikke på før vi skriver til jer. I kan ellers risikere at få tekniske problemer med jeres stream – fx problemer med lyden.
  • Benyt kabler mellem højtalere og computeren (altså benyt ikke trådløs forbindelse til højttalere, som fx Bluetooth – det kan give forsinkelse på lyden og dermed gøre billede og lyd asynkrone).
  • Test jeres setup ved at streame en anden video, f.eks. DR TV Live: https://www.dr.dk/tv/live (Skru op for lyden nederst i venstre hjørne af videoen på højttalerikonet, så du kan se at lyd og billede fungerer samtidigt). Husk at lukke browseren helt igen inden i åbner for linket til streamingen. 
     

Hvis I oplever problemer

  • Hvis I oplever problemer med at logge ind, tøm da cachen. 
    • Ved Windows trykkes Ctrl + F5
    • Ved mac trykkes cmd + shift + R
  • Hvis I i løbet af streamingen hører lyden "dobbelt" (ekko) kan det skyldes at I har tændt for flere streams. Fx i hver sin fane/browser/vindue. Luk de overflødige.
  • Hvis I mangler lyd, kan det skyldes:
    • at I er logget på før systemerne er klar. Genindlæs siden og lyden burde komme.
    • at selve streamet er muted, altså at lyden er slået fra. Naviger til menulinjen i bunden af skærmbilledet for at tænde for lyden. Ved Stream 1 kan lyden reguleres ved en række små, grå/blå søjler i højre side af menulinjen. Ved Stream 2 kan lyden slåes til og reguleres via det lille højtaler-ikon i venstre side. (Bemærk, at menulinjen først er synlig, når cursoren/musen er over skærmbilledet.)
  • Hvis I oplever at billede og lyd ikke er synkrone (altså at "tale" og "mund" ikke følges ad), kan det skyldes:
    • at I anvender bluetooth højtalere (lyden vil så typisk komme bagud i forhold til billedet). Skift til kablede højtalere.
    • at I har valgt 'delt skærm' ('Duplicate' eller 'Extend') fremfor kun at have skærm-output på projektor/lærredet.
    • at jeres computer har svært ved at følge med og er kommet lidt bagud mht. at danne billederne: derved kommer billederne mere og mere bagud i forhold til lyden fordi det at danne lyd ikke kræver så meget computerkraft som at danne billeder. Tjek om du kan lukke for programmer og/eller processer som kører unødigt. Hvis det ikke hjælper, så skift til en kraftigere computer.
  • Hvis I, i løbet af streamingen oplever at lyden ikke er synkront med billedet, så prøv at genindlæse websiden (I kan fx også gøre det i pausen for en sikkerheds skyld).
  • Hvis jeres kablede internetforbindelse svigter, kan I have held med at benytte mobilnettet med en almindelig smartphone med 4G (eller sågar 3G) som I sætter til at levere 'WiFi Hotspot' til jeres computer.

Lav en 'Plan B' i fald at fx internetforbindelsen svigter

Vi har forslag til to backup-planer:

1: Hvis der sker nedbrud i Aarhus – fx strømafbrydelse – og internettet virker hos jer:

Hvis der sker nedbrud i Aarhus, vil vi forsøge at sende jer et link til en optagelse af et tidligere afholdt foredrag (altså et foredrag med et andet emne).
I kan også vælge nedenstående alternativ.

2: Hvis internettet bryder ned hos jer:

I kan vise en optagelse fra februar 2016 af foredraget 'På rumkrydstogt ud i Solsystemet' ved professor i astrofysik Hans Kjeldsen, Institut for Fysik og Astronomi, Aarhus Universitet.

Sådan gør I:

Download de to filer på tildeweb.au.dk/au156324/OFN/Backup-video/

De to filer er:

  1. en video som mp4-fil med foredraget. (Størrelse: ca. 8 GB)
  2. en pdf-fil med beskrivelse af foredraget. (Så værten kan forberede tilhørerene på hvad I skal opleve).

Download filerne på forhånd og hav dem liggende på din computer.

Hvis I oplever problemer

Hvis I oplever problemer med at logge ind, tøm da cachen. 

  • Ved Windows trykkes Ctrl + F5
  • Ved mac trykkes cmd + shift + R

Hvis I i løbet af streamingen hører lyden "dobbelt" (ekko) kan det skyldes at I har tændt for flere streams. Fx i hver sin fane/browser/vindue. Luk de overflødige.

Hvis I mangler lyd, kan det skyldes:

  • at I er logget på før systemerne er klar. Genindlæs siden og lyden burde komme.
  • at selve streamet er muted, altså at lyden er slået fra. Naviger til menulinjen i bunden af skærmbilledet for at tænde for lyden. Ved Stream 1 kan lyden reguleres ved en række små, grå/blå søjler i højre side af menulinjen. Ved Stream 2 kan lyden slåes til og reguleres via det lille højtaler-ikon i venstre side. (Bemærk, at menulinjen først er synlig, når cursoren/musen er over skærmbilledet.)

Hvis I oplever at billede og lyd ikke er synkrone (altså at "tale" og "mund" ikke følges ad), kan det skyldes:

  • at I anvender bluetooth højtalere (lyden vil så typisk komme bagud i forhold til billedet). Skift til kablede højtalere.
  • at I har valgt 'delt skærm' ('Duplicate' eller 'Extend') fremfor kun at have skærm-output på projektor/lærredet.
  • at jeres computer har svært ved at følge med og er kommet lidt bagud mht. at danne billederne: derved kommer billederne mere og mere bagud i forhold til lyden fordi det at danne lyd ikke kræver så meget computerkraft som at danne billeder. Tjek om du kan lukke for programmer og/eller processer som kører unødigt. Hvis det ikke hjælper, så skift til en kraftigere computer.

Hvis I, i løbet af streamingen oplever at lyden ikke er synkront med billedet, så prøv at genindlæse websiden (I kan fx også gøre det i pausen for en sikkerheds skyld).

Hvis I oplever at der er andet lyd end det der kommer fra vores stream, kan det skyldes:

  • at I har andre faner eller vinduer åbne samtidig med vores stream. Luk alle browsere og afspillere, som ikke er relateret til vores stream, helt ned.  

Hvis jeres kablede internetforbindelse svigter, kan I have held med at benytte mobilnettet med en almindelig smartphone med 4G (eller sågar 3G) som I sætter til at levere 'WiFi Hotspot' til jeres computer.

Info på foredragsaftenen – f.eks links til Stream 1 og Stream 2

Inden du logger på...

 
Læs de gode råd i boksen herover.

Test jeres setup ved at streame en anden video, f.eks. DR TV Live: https://www.dr.dk/tv/live (Skru op for lyden nederst i venstre hjørne af videoen på højttalerikonet, så du kan se at lyd og billede fungerer samtidigt). Husk at lukke browseren helt igen inden i åbner for linket til streamingen. 

Vi anbefaler en kablet internetforbindelse med mindst 50 Mbit downloadhastighed. Hvis internetforbindelsen er stabil, kan en lavere hastighed også være god nok - test din hastighed her: bredbånd.dk/hastighedstest.

...

For at øge sikkerheden for at I kan vise et godt stream, tilbyder vi to forskellige streams; fra hver sin udbyder. Oplever I problemer, så prøv fx at skifte stream. 

Når I modtager en e-mail og/eller en sms om at I kan åbne for livestreamingen, så:

  • klik på linket til ét af de to streams nedenfor, indtast foredragets kodeord og afslut med klik på 'Log ind' eller 'Submit' eller tryk på tasten 'Enter' på tastaturet.
  • ekspandér playeren til 'Fuld skærm' ved at klikke på 'dobbeltpilen' nederst til højre i playeren.
  • tjek at din cursor/markør ikke står i playeren under foredraget.

Hvis I ønsker at livestreame i full HD, 1.080p, så er det særligt vigtigt at I følger alle de gode råd i boksen ovenfor.

    Stream 1

Stream 1

Link til Stream 1.

Hvis I, når I logger på, oplever…

  • ...at I ikke får adgang til at skrive kodeord, eller at der efter kodeord står 'Forbindelse til stream mistet' tøm da cachen.
    • Ved Windows tryk Ctrl + F5
    • Ved Mac tryk cmd + shift + R

Hvis I i løbet af aftenen oplever…

  • ...at billedet "fryser" eller "hakker", så skyldes det typisk problemer med internetforbindelsen, enten hos jer eller hos os i Aarhus.
    • Ved kortvarige udfald i Aarhus skal streamet blot genindlæses for at fortsætte. Ved større problemer, får I en e-mail og sms fra os om hvad I skal gøre.
    • Hvis vi i Aarhus ikke melder om udfald, så er problemet sandsynligvis lokalt hos jer. Fejlsøg da igennem vores "Gode råd til at opnå et godt stream" i boksen herover.
  • ...teksten "Forbindelse til stream mistet", så er det internettet hos jer som har udfald. Når internettet kommer tilbage, vil playeren selv opstarte igen. I kan også vælge at genindlæse websiden.
  • ... at billedet bliver "grynet", prøv evt. med en lavere kvalitet ved at trykke på knappen HD (nederst til højre) og vælg her '720p' eller '480p'.
  • manglende lyd, så kan det skyldes at I har logget ind før vi skrev til jer at streamet var klar. Prøv at genindlæse siden.

Nogle gange kan det være nødvendigt at genstarte din browser. Luk da Chrome helt og klik på linket til Stream 1 eller Stream 2 igen og skriv dagens kodeord for at logge ind.

Feedback

Giv os gerne en melding efterfølgende hvis I har oplevet problemer med Stream 1 eller Stream 2.

    Stream 2

Stream 2

Link til Stream 2.

Hvis I, når I logger på, oplever…

  • ...at I ikke får adgang til at skrive kodeord, eller at der efter kodeord ikke vises noget video tøm da cachen.
    • Ved Windows tryk Ctrl + F5
    • Ved Mac tryk cmd + shift + R
  • ... at der ikke er lyd, kan det skyldes at selve streamet er muted, altså at lyden er slået fra. Naviger til menulinjen i bunden af skærmbilledet for at tænde for og regulere lyden via det lille højtaler-ikon i venstre side. (Bemærk, at menulinjen først er synlig når cursoren/musen er over billedet.)

Hvis I i løbet af aftenen oplever…

  • ... at billedet "fryser" eller "hakker", så skyldes det typisk problemer med internetforbindelsen, enten hos jer eller hos os i Aarhus.
    • Ved kortvarige udfald i Aarhus kommer streamet tilbage af sig selv. Ved større problemer, får I en e-mail og sms fra os om hvad I skal gøre.
    • Hvis vi i Aarhus ikke melder om udfald, så er problemet sandsynligvis lokalt hos jer. Fejlsøg da igennem vores "Gode råd til at opnå et godt stream" i boksen herover.
  • ... sort skærm med teksten "Velkommen til Offentlige foredrag i Naturvidenskab!", så er det højst sandsynligt internettet hos jer som er gået eller har udfald. Tjek forbindelsen - når nettet kommer tilbage, genindlæs da siden og genaktivér lyden om nødvendigt.
  • ... at billedet "hakker" eller at kvaliteten hyppigt skifter op og ned, så er det hastigheden på jeres internet som er faldet ned under den kritiske grænse - sørg for at jeres computer er tilsluttet et internetkabel/LAN-kabel. Benyt ikke wi-fi eller andre trådløse adgange til internet.
  • manglende lyd, så kan det skyldes at I har logget ind før vi skrev til jer at streamet var klar. Prøv at genindlæse siden.
    • Tjek også at selve streamet ikke er muted, altså at lyden er slået til. Naviger til menulinjen i bunden af skærmbilledet for at tænde for og regulere lyden via det lille højtaler-ikon i venstre side. (Bemærk, at menulinjen først er synlig når cursoren/musen er over billedet.)

Nogle gange kan det være nødvendigt at genstarte din browser. Luk da Chrome helt og klik på linket til Stream 1 eller Stream 2 igen og skriv dagens kodeord for at logge ind.

Feedback

Giv os gerne en melding efterfølgende hvis I har oplevet problemer med Stream 1 eller Stream 2.

* At websiden er 'ikke-offentlig' vil sige at den ikke kan findes ved at søge (i fx Google) eller browse på AU's websider. Man skal kende den præcise webadresse (som kun I som værter gør). Vær rar ikke at sende adressen videre.