Hold B: Biologi, Nanoscience og Molekylærbiologi

På hold B vil du i erhvervspraktikken kunne lære om:

Mandag: Biologi

Interesserer du dig for verdens fantastiske dyre- og planteliv? Har du undret dig over, hvordan livet er opstået og siden har udviklet sig på jorden? Er du fascineret af levende organismers tilpasninger til naturens foranderlighed? Dette er blot nogle af emnerne som biologer og biologistuderende beskæftiger sig med. På dagen vil biologistuderende gennemgå øvelser med de deltagende og få en forsmag på, hvad det vil sige at læse biologi på universitetet. Herefter vil de deltagende blive præsenteret for livets forskellige former vha. guidet rundvisning på Naturhistorisk Museum.

Tirsdag: Nanoscience

På nanoskala opfører tingene sig anderledes, end vi er vant til. De får nye egenskaber som større styrke, anderledes farve eller ændret kemisk reaktivitet. På nanoscienceuddannelsen prøver vi at forstå grundlaget for dette. Uddannelsen er i sin natur tværfaglig og kombinerer mange naturvidenskabelige discipliner, såsom fysik, molekylærbiologi og kemi. Anvendelsesområderne for nanoscience spænder fra det medicinske område til materiale-udvikling, og det er blandt andet grundlaget for at vores mobiltelefoner i dag er så små, samtidig med at de kan indeholde (meget!) mere data end for blot 10 år siden.

Praktikdagen vil byde på foredrag, rundvisning og laboratorieøvelser. Du vil også få mulighed for at snakke med nuværende studerende på nanoscienceuddannelsen om livet som universitetsstuderende.

Onsdag: Molekylærbiologi

Molekylærbiologi handler om biologiske molekyler og deres vekselvirkning. Det er især samspillet mellem de meget store molekyler - DNA, RNA og proteiner - der kan forklare, hvordan levende organismer er udviklet og fungerer.

Du vil i praktikperioden opleve en forelæsning om ”Det Centrale Dogme”, der beskriver grundbegreberne inden for molekylærbiologien og mulighed for selv at være med i en bioteknologisk laboratorieøvelse. Derudover vil du møde nogle af forskerne ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, der vil fortælle om deres arbejde og du vil møde studerende, der kan fortælle om studielivet ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik.

(Der tages forbehold for ændringer i fagenes indholdsbeskrivelse).