Aarhus Universitets segl

Malaria, DDT og miljø

DDT (dichlor-diphenyl-trichlorethan) blev fremstillet allerede i 1874, men det var først i 1939, at man opdagede dets giftvirkning mod insekter. På grund af stoffets høje giftighed over for insekter, men lave akutte giftighed over for mennesker, vandt DDT hurtigt stor udbredelse i landbruget verden over. DDT fandt også anvendelse i kampen mod malaria, da verdenssundhedsorganisationen WHO i 1955 lancerede et storstilet program for malariaudryddelse. I løbet af 1950erne og ’60erne blev man dog også opmærksom på DDT’s miljøskadelige virkninger, ikke mindst efter udgivelsen af Rachel Carsons Det tavse forår (1962). I bogen argumenterer Carson for, at den omfattende brug af DDT vil have uoprettelige konsekvenser for dyre- og planteliv. DDT blev i løbet af 1970erne forbudt i den industrialiserede verden, men bruges stadig til bekæmpelse af malaria i mange udviklingslande. I dag bliver det stadig debatteret, om man skal anvende DDT (for at bekæmpe malaria og dermed redde menneskeliv) eller om man skal udfase brugen af DDT (af hensyn til mennesker og miljø på længere sigt).

Deltagerantal
  • Max 5 elever pr. dag
Gymnasiefag
  • Biologi
  • Kemi
  • Historie
Institut
Sted
Dato(er) hvor forløbet udbydes på AU
  • 2020
Tidsramme
  • Forløbet afvikles efter nærmere aftale mellem elever, lærer og kontaktperson.
  • Varighed: 1 hel dag.
Til læreren og elevens forberedelse
  • Efter aftale med kontaktperson.
Beskrivelse af forløbet
  • Forløbet består af oplæg, diskussion, litteratursøgning og skriveøvelser i forbindelse med problemformulering/projektrapport. Du vil få lejlighed til at arbejde mundtligt og skriftligt med stoffet og indgå i samarbejde med andre gymnasiestuderende med tilsvarende srp-projekter. Der indgår ikke laboratoriearbejde i forløbet.
Forslag til faglige perspektiver
  • Udvikling af DDT
  • Malariabekæmpelse
  • Miljøbeskyttelse
  • Global retfærdighed
Inspiration til studieretningsprojektet
  • Vi modtager meget gerne eksempler på problemformuleringer fra elever og lærere som har udført dette forløb eller lignende. Send dem til kontaktpersonen herunder.
Ansøgning
Kontaktperson