Forløbene skal ansøges af gymnasieelevens lærer. Datoer for ansøgning, og evt. ansøgningsfrister, står nævnt under de enkelte forløb.
Du kan bruge filterfunktionen til at indskrænke dit søgefelt eller søge efter noget specifikt (fx fysik).
Titel | Udbudsperiode i 2020 | Gymnasiefag | Emneord | Institut | Sted |
---|---|---|---|---|---|
| Efter aftale | Matematik | Algoritmer | IT-Byen Katrinebjerg, Åbogade 34, 8200 Aarhus N
| |
Analyse af jorden som filter for pesticider
| Uge 8 - 10 | Kemi Biologi Fysik Bioteknologi Naturgeografi | Pesticider Grundvand Vandmiljø Jordbundstyper Bæredygtighed | AU Foulum, Blichers Allé 20, 8830 Tjele | |
Analyse af koffein i drikkevarer
| Uge 6 - 9 | Kemi Biologi Matematik Idræt Historie | Højtryksvæskekromatografi (HPLC) Stofidentifikation Koncentrationsbestemmelse | ||
Analyse af parabener i hudcreme
| Uge 6 - 9 | Kemi Biologi Matematik | Højtryksvæskekromatografi (HPLC) Stofidentifikation Koncentrationsbestemmelse | ||
| Uge 8 | Fysik Matematik | Datakapacitet Svingninger Resonans og egenfrekvens Laser Piezo-elektriske effekt | ||
| Uge 8 | Biologi eller bioteknologi, evt. i kombination med matematik | Cellebiologi | AU Foulum, Blichers Allé 20, 8830 Tjele | |
Context Awareness | Efter aftale | Matematik Fysik | Software infrastrukturer til context-aware computing | IT-Byen Katrinebjerg, Åbogade 34, 8200 Aarhus N
| |
| Uge 8 | Biologi Kemi | DNA Termodynamik Selvsamling Kemisk syntese af DNA | ||
Epigenetik; A-til-I RNA editering i et udvalgt grisegen | Efter aftale | Bioteknologi Biologi | Epigenetik RNA editering Psykiatriske sygdomme | Institut for molekylærbiologi og genetik | AU Foulum, Blichers Allé 20, 8830 Tjele |
Genetisk dissektion af DNA til selektion i den moderne planteforædling | Efter aftale | Biologi Bioteknologi Matematik Samfundsvidenskab Historie | DNA sekvens Genetiske markører Associationsanalyser Lineære modeller Programmering & kodning i R og UNIX | Institut for molekylærbiologi og genetik | AU Flakkebjerg Forsøgsvej 1 4200 Slagelse |
| Uge 6 - 9 | Kemi Biologi Matematik Fysik | Organisk syntese NMR IR Lægemidler | Institut for Kemi | Langelandsgade 140, 8000 Aarhus C |
| Uge 8 | Fysik Kemi | Solceller, vedvarende energi Elektriske kredsløb Atomets opbygning Eksitation af elektroner Elektrondonor/acceptor | ||
Undersøgelse af kemiluminescens
| Uge 6 - 9 | Kemi Fysik Matematik Biologi | Farvestof Reaktionshastighed Laser Spektrometer | ||
Kortlægning af elektronstrukturen i faste stoffers overflader | Efter aftale | Fysik | Overfladefysik | ||
Efter aftale | Fysik | Kvantefysik Boes-Einstein kondensater | |||
Efter aftale | Matematik | Hemmeligholdelse Autentitetsbekræftelse | IT-Byen Katrinebjerg, Åbogade 34, 8200 Aarhus N
| ||
Efter aftale | Fysik | Kvantemekanik | |||
| Efter aftale | Biologi Historie Kemi | Udvikling af DDT Malariabekæmpelse Miljøbeskyttelse Global retfærdighed | ||
Efter aftale | Fysik | Solen | |||
Efter aftale | Fysik | Relativitetsteori | |||
Efter aftale | Kemi | På Institut for Kemi tilbyder vi at lave spektre på og hjælpe med tydning af stoffer fremstillet på egen institution | |||
Symbiose mellem planter og bakterier visualiseret ved brug af mikroskop (In english) | Efter aftale |
| Mikroskopi Symbiose Kvælstoffiksering | Universitetsparken, 8000 Aarhus C | |
Syntese af magnetiske nanopartikler
| Uge 6 - 9 | Kemi Fysik Matematik Historie Samfundsfag | Uorganisk syntese Struktur Magnetiske egenskaber Kinetisk energi
| ||
Syntese og stofbestemmelse af lægemidlet paracetamol (hovedpinepræparat) | Uge 6 - 9 | Kemi Biologi Fysik Matematik | Organisk syntese NMR IR Stofbestemmelse Lægemiddel Medicin | ||
Virtuel Drug Design | Uge 6 - 9 | Kemi | Drug design | Institut for Kemi | Langelandsgade 140, 8000 Aarhus C |
Visuelt kvantefysik | Efter aftale | Fysik Matematik | Kvantefysik Teoretisk fysik Numerisk simulering | Institut for Fysik og Astronomi | Ny Munkegade 120, 8000 Aarhus C |
Det er gymnasielæreren som udfylder ansøgningsskemaet på vegne af eleven
Det er gymnasielærerens ansvar at udarbejde problemformuleringen og synliggøre sammenhængen mellem SRP-forløbet og problemformuleringen.
Gymnasieeleven står selv for at arrangere transport, forplejning og evt. overnatning. Mad kan købes til rimelige priser i universitetets kantiner.
Det er vigtigt at eleven møder forberedt på dagen hvor forløbet afvikles. Se info herom under beskrivelsen af de enkelte forløb.
Undervisningen er gratis for eleverne og gymnasiet. Universitet afholder alle udgifter til materialer, apparatur og undervisning.
Universitetsmedarbejdere står for undervisning og støtte i forhold til det udbudte forløb.
Tilmeld dig Aarhus Universitets 'Nyhedsbrev til gymnasielærere i sciencefag'.