Aarhus Universitet får eget rumprogram

Den første Aarhus-satellit skal give både studerende og videnskabsfolk på Aarhus Universitet mulighed for en ny tilgang til forskning: rummet er kommet indenfor rækkevidde med et nyt samarbejde mellem AU-forskere og det danske selskab, GomSpace A/S.

Brugen af data fra rummissioner er en integreret del af forskning og uddannelse på flere institutter på Aarhus Universitet. Indenfor astrofysikken har data fra NASA’s Kepler-satellit for eksempel givet nogle af de seneste års spektakulære opdagelser om stjernernes fysik og om den vrimmel af exoplaneter, som findes derude omkring de fjerne stjerner.

Herhjemme har der endnu ikke været en rummission med nano-satellitterne, der har haft et videnskabeligt sigte, men det er på vej til at ændre sig.

Se med om det nye rumprogram, som bliver skudt i gang i år på Aarhus Universitet i denne video, hvor en række af de centrale forskere fortæller om det aarhusianske rumprogram og den første satellit, der nu er rigtigt navngivet Delphini-1.

Hvis videoen ikke er synlig, kan man finde den og andre videoer fra astrofysikerne på deres YouTube-kanal. Klik her for at finde kanalen.